Anda Pengunjung Ke :

Saturday 28 September 2019

Berita Kemangkatan DYMM Sultan Ismail Petra.

INNALILLAHI WAINNAILAIHI ROJIUN
AL-FATIHAH

Merafak Sembah Takziah
Kehadapan

KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan Darul Naim Sultan Muhammad V

dan

Yang Maha Mulia Raja Perempuan Tengku Anis Binti Almarhum Tengku Abdul Hamid

serta seluruh kerabat DiRaja Kelantan Darul Naim

DI ATAS KEMANGKATAN

Duli Yang Maha Mulia Sultan Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra,
D.K., D.M.N., D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Selangor), D.K.(Johor), D.K.(Kedah), D.K.(Perak), D.K.(Terengganu), D.K.(Perlis), D.K.M.B.(Brunei), D.P.S.S.(Sarawak), D.P.(Sarawak), S.P.M.K., S.J.M.K., S.P.K.K., S.P.S.K.

11 NOVEMBER 1949 - 28 SEPTEMBER 2019

Dukacita dimaklumkan bahawa Duli Yang Maha Mulia Sultan Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra, ayahanda kepada KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan Sultan Muhammad V dan juga merupakan KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan ke-28 telah mangkat pada jam 8.11 pagi tanggal 28 September 2019 di Wad Diraja Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu Kelantan. Berita mengenai kemangkatan Almarhum dibuat oleh YAB Menteri Besar Kelantan Dato' Ahmad Yaakob. Jenazah Almarhum dibawa dari Hospital Raja Perempuan Zainab II ke Istana Balai Besar untuk Istiadat Penghormatan Terakhir dan solat jenazah dan dimakamkan di Makam DiRaja Langgar. Berikut merupakan kenyataan media YAB Menteri Besar Kelantan mengenai kemangkatan Almarhum Sultan Ismail Petra :

KENYATAAN MEDIA MENGENAI KEMANGKATAN DYMM SULTAN ISMAIL PETRA:

Duli Yang Maha Mulia Sultan Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra yang amat dihormati dan dikasihi telah mangkat pada jam 8.11 pagi hari ini, iaitu hari Sabtu tarikh 28 September 2019 masihi bersamaan dengan 28 Muharram 1441 Hijriah, di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu, Kelantan. Oleh itu, ketahuilah bahawa dengan titah perintah KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V, Sultan Yang Di-Pertuan bagi Negeri Kelantan Darul Naim adalah ditentukan perkabungan kerana kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Sultan Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra iaitu mulai hari ini, 28 September 2019 bersamaan dengan 28 Muharram 1441 Hijriah dan akan dikebumikan pada hari ini selepas solat Asar. Sekian.

Warisan Raja & Permaisuri Melayu merafak sembah takziah buat seluruh kerabat diraja Kelantan. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Almarhum.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...