Anda Pengunjung Ke :

Tuesday 28 February 2017

Istiadat Mengadap dan Santapan Negara serta Penganugerahan Darjah Kebesaran Untuk Raja Salman.

ISTIADAT MENGADAP DAN SANTAPAN NEGARA DI ISTANA NEGARA.

Yang Maha Mulia Raja Salman Abdulaziz Al-Saud
D.M.N.(Malaysia)
Pemerintah Arab Saudi
Penjaga Dua Masjid Suci.


Sempena meraikan keberangkatan tiba Yang Maha Mulia Raja Arab Saudi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud, Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V berkenan untuk mengadakan Santapan Negara di Istana Negara. Istiadat ini dihadiri oleh YAB Dato' Seri Najib Tun Razak dan isteri, YAB Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi serta YABhg Tun Abdullah Ahmad Badawi dan YABhg Tun Jeanne Abdullah. Turut hadir jemaah menteri, tetamu kenamaan serta delegasi Arab Saudi. Dalam titah Seri Paduka yang mengalu-alukan keberangkatan Raja Salman ke Malaysia, baginda menggesa Malaysia dan Arab Saudi selaku ahli Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) untuk bekerjasama untuk menangani pelbagai cabaran yang dihadapi oleh umat Islam hari ini. Tambah baginda lagi, Kuala Lumpur dan Riyadh berkongsi pendirian yang sama berhubung keperluan untuk mencari penyelesaian terhadap isu-isu yang menjejaskan ummah. Dalam titah baginda, Seri Paduka juga menyetuh soal kouta haji jemaah dari Malaysia dan hubungan dagang antara Malaysia dan Arab Saudi. Baginda juga menyatakan hasrat baginda untuk membuat lawatan negara ke Arab Saudi pula.

Sultan Muhammad V dan Raja Salman berangkat ke Istana Negara.

Sebagai titah balas, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud bertitah bahawa Riyadh sentiasa menyokong inisiatif Kuala Lumpur dalam membantu umat Islam yang lain. Baginda menyampaikan titah dalam bahasa Arab yang kemudiannya diterjemah ke dalam Bahasa Melayu. Tambah Raja Salman lagi, baginda berbesar hati dan berbangga dengan kemajuan dan kerjasama yang dicapai dalam semua bidang antara Arab Saudi dan Malaysia. Baginda turut menyampaikan setinggi penghargaan dan terima kasih tidak terhingga kepada kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia atas sambutan meriah dan layanan mesra yang diberikan. 



Raja Salman menyampaikan titah.

Seri Paduka Sultan Muhammad V menyampaikan titah.

Dato' Seri Najib, Raja Salman, Dr.Fathul Bari(penterjemah), Sultan Muhammad V, Datin Seri Rosmah dan Tun Abdullah.

Sultan Muhammad V menunjukkan cenderahati kepada Raja Salman.

Perbualan antara Raja Salman dan Sultan Muhammad V melalui penterjemah Dr. Fathul Bari.

Dua orang Raja Pemerintah.


PENYAMPAIAN DARJAH UTAMA SERI MAHKOTA NEGARA (D.M.N.).


Sebelum Istiadat Santapan Negara bermula, Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V berkenan untuk mengurniakan Darjah Utama Seri Mohkota Negara (D.M.N.) kepada Yang Maha Mulia Raja Arab Saudi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud. Anugerah ini disampaikan dalam satu istiadat khas di Istana Negara. D.M.N. merupakan darjah kebesaran diraja yang dikurniakan kepada Raja-Raja atau Pemimpin Negara Luar yang membuat lawatan ke Malaysia. 




No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...