Anda Pengunjung Ke :

Wednesday 9 July 2014

Tengku Hajah Azam Mangkat..


Dukacita dimaklumkan bahawa Yang Amat Mulia Tengku Hajah Azam Binti Almarhum Tengku Umar, AMN,PJK telah mangkat pada pukul 6.35 pagi di Hospital Gleneagles Intan Ampang. Almarhum mangkat pada usia 92 tahun. Almarhum merupakan balu kepada Almarhum Sultan Abu Bakar Riayatuddin Al Muadzam Shah dan merupakan bonda tiri kepada KDYMM Sultan Pahang Sultan Haji Ahmad Shah. 

Almarhum Tengku Hajah Azam diputerikan pada tahun 1922 di Pekan Pahang. Almarhum merupakan anakanda kepada Yang Amat Mulia Tengku Setia Diraja Tengku Umar Ibni Almarhum Sultan Sir Ahmad Muazzam Shah dan isterinya YM Che Engku Umaiyah Binti Tun Mansur. Almarhum merupakan adinda kepada Almarhum Tengku Tengah Zaharah Binti Almarhum Tengku Umar yang merupakan nenda kepada KDYMM Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin. 

Bersama Almarhum suami.

Almarhum Tengku Hajah Azam mendirikan rumah tangga dengan Almarhum Sultan Abu Bakar sebagai isteri ketiga pada tahun 1938 di Pekan Lama ketika berusia 16 tahun. Almarhum mempunyai 13 orang cahaya mata, 6 putera dan 7 puteri. 

Jenazah Almarhum Tengku Hajah Azam akan dimakamkan di Makam Diraja Pekan Lama,Pekan Pahang pada selepas solat Asar hari Rabu, 9 Julai 2014. Al Fatihah untuk Almarhum. Setinggi-tinggi ucapan takziah buat seluruh keluarga Diraja Pahang Darul Makmur.

Tengku Azam(dua dari kanan) bersama Almarhum Tengku Budriah,Almarhum Tengku Ampuan Jemaah dan isteri Sultan Brunei.

1 comment:

  1. Saya mencari cucucicit tenku muhamat ya.etu esom binti lahadi kaum kerabat tenku muhamat tenku antah

    ReplyDelete

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...