Anda Pengunjung Ke :

Sunday 3 May 2020

Tengkolok Emas Negeri Kedah.





Setiap negeri beraja di Malaysia mempunyai alat-alat kebesarannya tersendiri. Alat-alat kebesaran diraja ini digunakan ketika istiadat-istiadat tertentu terutamanya Istiadat Pertabalan Raja Pemerintah. Untuk kesultanan Kedah, antara alat kebesaran negeri yang digunakan semasa Istiadat Pertabalan adalah Keris Kerajaan, Keris Pendek Diraja, Cogam Alam, Cogan Agama, Al-Quran, Surat Sumpah Jawatan, Surat Pengisytiharan, Warkah Qalam Suci, Tengkolok Emas, Benian, Puan Sirih, Kendi dan Emas. Alat kebesaran yang ini ditonjolkan pada tulisan kali ini ialah Tengkolok Emas. 


Selain daripada tengkolok rasmi yang dipakai KDYMM Sultan Kedah, negeri Kedah juga mempunyai sebua lagi destar yang dinamakan Tengkolok Emas. Namun, Sultan Kedah tidak memakai tengkolok ini ketika istiadat pertabalan, ianya berfungsi sebagai alat kebesaran sahaja. Tengkolok Emas ini dibawa bersama-sama alat kebesaran lain dan diletakkan di meja khas berhadapan singgahsana. Semasa Istiadat Pertabalan KDYMM Sultan Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah pada 22 Oktober 2018, Tengkolok Emas ini dibawa masuk oleh Dato' Lela Bakti untuk diletakkan di meja khas di hadapan singgahsana. 


Tengkolok emas ini merupakan lilitan kain yang berlapis-lapis dalam pelbagai bentuk, warna, dan mutu atau jenis kain. Tengkolok Emas ini diperbuat daripada kain satin berwarna kuning diraja dan bertatahkan emas dan berlian sebagai hiasan. Tengkolok ini menyerupai "Igal" orang Arab yang dililit sebanyak lima lilitan. Tengkolok ini kelihatan seolah-olah sebuah mahkota. Tengkolok Emas ini tidak pernah dilihat dipakai oleh Sultan Kedah dalam mana-mana adat istiadat. 


Tengkolok Emas ini hanya dilihat dipakai oleh putera diraja Kedah semasa istiadat perkahwinan baginda. Almarhum Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah memakai Tengkolok Emas ini semasa Istiadat Persandingan baginda dengan Almarhumah Sultanah Bahiyah di Istana Besar Seri Menanti pada 9 Mac 1956. Seterusnya, Tengkolok Emas ini dipakai oleh adinda baginda iaitu Raja Muda Kedah Almarhum Tunku Abdul Malik Ibni Almarhum Sultan Badlishah semasa Istiadat Persandingan baginda dengan Almarhumah Tengku Raudzah Binti Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj di Istana Alam Shah pada bulan Julai 1956. 

2 comments:

  1. Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

    -tunang/kekasih berpaling hati
    -minyak pengasih
    -pelaris niaga
    -pelet
    -pemikat
    -buka aura
    -santau sum power
    -pelaris dalam galian
    -santau angin
    -santau tepuk bantal
    -santau patung
    -santau Siam
    -santau di Kedah
    -ilmu pengasih
    -ilmu penunduk
    -buka aura

    Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

    WhatsApp +62 822 4631 1483




    ReplyDelete
  2. 831209055334=1001

    ReplyDelete

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...