Anda Pengunjung Ke :

Sunday 30 June 2013

Perhiasan Yang Dipakai Oleh Tengku Amalin Ketika Istidat Pernikahan dan Persandingan.

Kalung Yang Dipakai Ketika Istiadat Pernikahan .


Pada hari pernikahan beliau,YAM Tengku Amalin Aishah Putri telah mengenakan kalung berlian yang cukup unik dan cantik. Kalung ini mempunyai reka bentuk yang istimewa dan beliau kelihatan cukup anggun apabila mengenakan kalung ini.Kalung ini sebenarnya milik bonda beliau iaitu YMM Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.Berkemungkinan besar kalung ini direka khas untuk Tengku Anis. Bersempena hari pernikahan Tengku Amalin,baginda meminjamkan kalung ini untuk dipakai Tengku Amalin.Kalung ini beberapa kali dilihat dipakai oleh Tengku Anis sepanjang 30 tahun bergelar Raja Perempuan Kelantan.


Tiara Yang Dipakai Ketika Persandingan.


Sebenarnya,tiara yang dipakai oleh Tengku Amalin Aishah Putri pada hari persandingannya merupakan milik Almarhum nenda beliau iaitu Almarhum Tengku Zainab Tengku Muhamad Petra,Raja Permaisuri Agong ke 6.Tengku Zainab selalu memakai tiara ini di Istiadat rasmi negara ataupun negara.Tiara ini diperbuat daripada berlian dan mempunyai lambang negeri Kelantan di tengahnya.

Tengku Zainab memakai tiara yang sama dalam potret baginda.


Tiara ini dijadikan warisan oleh Tengku Zainab apabila anakanda baginda Sultan Ismail Petra menaiki takhta negeri Kelantan pada tahun 1980. Tiara ini dipakaikan pada Tengku Anis yang menjadi Raja Perempuan Kelantan. Boleh dikatakan pada ketika itu tiara ini merupakan tiara rasmi negeri Kelantan.Tiara ini juga dipakai oleh Tengku Anis ketika berkahwin dengan Sultan Ismail Petra.




Kini, tiara ini diperturunkan kepada Tengku Amalin.



No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...