Anda Pengunjung Ke :

Sunday 29 April 2018

Istiadat Pemasyhuran Sultanah Kedah 30 April 2018.

KDYMM Sultanah Maliha Tengku Ariff.

Sukacita dimaklumkan bahawa Istiadat Pemasyhuran Sultanah Kedah KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultanah Maliha Binti Almarhum Tengku Ariff akan dilangsungkan pada 30 April ini di Balairung Seri, Istana Anak Bukit, Alor Star. Istiadat itu merupakan sebahagian daripada acara awal yang diatur sempena Istiadat Pertabalan Sultan Kedah, yang dijangka berlangsung pada 22 Oktober ini.


Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Bakar Din berkata, orang ramai boleh menyaksikan istiadat berkenaan melalui siaran langsung di saluran TV1 dan radio Kedah FM bermula jam 10.30 pagi. Warkah pemasyhuran berkenaan akan dibacakan Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah disusuli tembakan meriam sebanyak 21 das sebagai simbolik kepada istiadat tersebut.



Kali terakhir seorang Sultanah dimasyhurkan di negeri Kedah adalah pada tahun 2004 apabila YM Che Puan Haminah Hamidun(kini bergelar YMM Che Puan Besar Kedah) ditabalkan sebagai Sultanah Kedah menggantikan Almarhum Sultanah Bahiyah yang mangkat pada tahun 2003.


Sultanah Maliha, yang merupakan kerabat diraja Kelantan, mendirikan rumah tangga dengan KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah pada tahun 1965 dan dikurniakan dua putera iaitu Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Kedah Tunku Sarafuddin Badlishah Sultan Sallehuddin dan Yang Teramat Mulia Tunku Laksamana Kedah Tunku Dato' Shazuddin Ariff Sultan Sallehuddin.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...