Anda Pengunjung Ke :

Friday 11 May 2018

Agong Berangkat Ke Istiadat Angkat Sumpah Perdana Menteri Ke-7.

KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V berkenan untuk berangkat ke Istiadat Mengangkat Sumpah Perdana Menteri Malaysia Ke-7, Yang Amat Berhormat Tun Dr Mahathir Bin Mohammad. Istiadat ini diadakan di Bilik Singgahana Kecil Istana Negara Jalan Duta pada 10 Mei 2018. Y.A.B Tun Dr Mahathir, 92 dipilih untuk menjadi Perdana Menteri Ke-7 Malaysia setelah Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 9 Mei 2018. Ini merupakan kali kedua Tun Dr Mahathir memegang jawatan Perdana Menteri. Beliau pertama kali memegang jawatan ini pada tahun 1981 sehingga 2003. 


Istiadat Mengangkat Sumpah bermula dengan keberangkatan masuk KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong ke Bilik Singgahsana Kecil kira-kira pukul 9.52 malam. Baginda dilihat bersalaman dengan Tun Dr Mahathir dan YABhg Tun Dr Siti Hasmah Binti Mohd Ali. Selepas baginda bersemayam di atas singgahsana, istiadat pembukaan dilakukan oleh YBhg Dato' Paduka Maharaja Lela, Mejar Jeneral Dato' Mohd Ariffin Bin Abdullah. Beliau mengadap dan memohon perkenan Seri Paduka untuk memulakan Istiadat Pengurniaan Surat Cara Perlantikan dan Istiadat Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia, dan Sumpah Simpan Rahsia oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohammad. Setelah istiadat dizahirkan oleh Dato' Paduka Maharaja Lela, juruacara majlis mempersilan YAB Tun Dr Mahathir untuk mengadap untuk pengurniaan surat cara pelantikan. 

YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dan YABhg Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Tepat pukul 9.55 malam, Tun Dr Mahathir melafazkan sumpah memegang jawatan dan seterusnya melafaz sumpah menyimpan rahsia. Tun Dr Mahathir seterusnya menandatangani kedua-dua sumpah tersebut di hadapan Yang Amat Arif Ketua Hakim Negara Tun Raus Sharif dan Yang Berbahagia Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Ali Hamsa. Istiadat ditutup dengan bacaan doa diketuai oleh Sahibus Samahah Mufti Wilayah Persekutuan Dato' Dr Haji Zulkifli Al-Bakri. Selesai bacaan doa, Dato' Paduka Maharaja Lela mengadap Seri Paduka dan menyembah maklum bahawa istiadat telah selamat disempurnakan. Istiadat diakhiri dengan keberangkatan pulang Seri Paduka meninggalkan Bilik Singgahsana Kecil.


Hadir dalam istiadat ini ialah YABhg Tun Dr Siti Hasmah Binti Mohd Ali, YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, YB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri YBhg Dato' Sri Norainee Abdul Rahman, YB Tuan Lim Guan Eng dan isteri YBhg Puan Betty Chew, YB Tuan Haji Mohamad Sabu dan isteri. Turut hadir anak kepada Tun Dr Mahathir, YBhg Tan Sri Mokhzani Mahathir dan isteri Puan Sri Mastisa Mohamed, Ketua Polis Negara YBhg Tan Sri Fuzi Harun, Panglima Angkatan Tentera YM Jeneral Raja Tan Sri Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor. 



Dato' Paduka Maharaja Lela memulakan istiadat.

Tun Dr Mahathir menerima surat cara pelantikan.



Tun Dr Mahathir melafazkan sumpah jawatan.





Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato' Sri Norainee.

Tun Raus Sharif dan Tan Sri Ali Hamsa.

Datuk Seri Dr Wan Azizah.

Tan Sri Raja Mohamed Affandi dan Tan Sri Fuzi Harun.

Tan Sri Mokhzani dan isteri.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...