Anda Pengunjung Ke :

Friday 9 November 2018

Raja-Raja Melayu dan Darjah Kebesaran Jepun.

Hubungan dua hala antara Malaysia dan negara Jepun telah wujud semenjak merdeka lagi. Tahun ini merupakan tahun ke-61 hubungan dua hala antara dua negara ini. Hubungan diplomatik dan ekonomi antara dua negara ini semakin kukuh dari tahun ke tahun. Lawatan diraja pertama ke Jepun adalah pada tahun 1964 dimana Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Tengku Budriah Almarhum Tengku Ismail berkenan berangkat ke Jepun untuk mengukuhkan lagi hubungan antara Malaysia dan Jepun. Keberangkatan baginda berdua ke Tokyo disambut mesra oleh Maharaja Jepun Maharaja Hirohito dan Maharani Jepun Maharani Nagako. Lawatan balas daripada Maharaja Jepun pada tahun 1970 memperlihatkan Putera Mahkota Jepun Putera Mahkota Akihito dan Puteri Mahkota Michiko melawat Malaysia mewakili Maharaja dan Maharani Jepun. Keberangkatan baginda berdua disambut oleh Timbalan Yang Di-Pertuan Agong KDYMM Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Almarhum Sultan Badlishah dan KDYMM Sultanah Hajah Bahiyah Almarhum Tuanku Abdul Rahman. Kemudian, pada tahun 1991, Maharaja Akihito dan Maharani Michiko sekali lagi membuat lawatan ke Malaysia atas kapasiti sebagai Maharaja dan Maharani Jepun. Baginda berdua disambut oleh Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Bainun. Hubungan antara ketua negara Malaysia dan Jepun dikukuhkan lagi dengan lawatan kerja Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-12 Tuanku Syed Sirajuddin Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalullail dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Fauziah Almarhum Tengku Abdul Rashid pada bulan Mac 2005. Kemudian, lawatan balas dibuat pada tahun 2006 oleh Maharaja Akihito dan Maharani Michiko. Kali terakhir lawatan diraja dibuat ke negara Jepun adalah pada tahun 2012 oleh Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-14 Tuanku Al-Haj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah Haji Hamidun. Sepanjang hubungan diraja antara dua negara ini berlangsung, Darjah Kebesaran negara masing-masing dikurniakan kepada individu-individu diraja yang terlibat. Penganugerahan Darjah Kebesaran ini sebagai tanda hormat sekaligus mengeratkan lagi hubungan antara dua negara. Berikut merupakan Raja-Raja Melayu dan Permaisuri-Permaisuri yang pernah dikurniakan dengan Darjah Kebesaran daripada Maharaja Jepun:

COLLAR OF THE SUPREME ORDER OF THE CHRYSANTHEMUM


Darjah kebesaran ini merupakan darjah tertinggi negara Jepun. Pangkat "Grand Cordon" untuk darjah ini dizahirkan pada 1876 oleh Maharaja Meiji. Manakala "Collar" bagi darjah ini dizahirkan pada 4 Januari 1888. Raja-Raja negara luar akan dikurniakan Collar of the Supreme Order of the Chrysanthemum yang mengandungi kalung darjah. 5 orang Raja Melayu dianugerahi dengan darjah kebesaran ini. 


1. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-3 Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail (15 Jun 1964).

2. KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-4 Tuanku Ismail Nasiruddin Shah Ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin (19 Februari 1970).

3. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-9 Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-lah (30 September 1991).

4. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-12 Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalullail (7 Mac 2005).

5. KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-14 Tuanku Al-Haj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah (2 Oktober 2012).

GRAND CORDON OF THE ORDER OF THE RISING SUN.


Darjah kebesaran ini merupakan darjah ketiga tertinggi dalam negara Jepun. Dizahirkan pada tahun 1875 oleh Maharaja Meiji. Darjah ini merupakan darjah kebesaran pertama yang dikurniakan oleh kerajaan Jepun. Darjah ini merupakan darjah tertinggi yang dikurniakan kepada rakyat Jepun kerana Order of Chrysanthemun dikhaskan kepada Ketua Negara sahaja manakala Order of Paulownia Flowers dikhaskan kepada ahli politik. Seramai 2 orang Raja Melayu yang pernah dikurniakan dengan darjah ini.

1. Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Al-Mahsyur Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar (9 April 1934).

2. KeBawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah (19 Februari 1970).

ORDER OF THE SACRED TREASURE



Darjah kebesaran ini merupakan darjah kebesaran ke-4 tertinggi dalam negara Jepun. Dizahirkan pada 4 Januari 1888 oleh Maharaja Meiji. Darjah kebesaran paling banyak dikurniakan kepada rakyat Jepun yang telah mempunyai pencapaian yang hebat dalam bidang penyelidikan, industri bisnes, penjagaan kesihatan, kerja kebajikan, dan penambahbaikan bagi kehidupan orang kurang upaya. Pada asalnya darjah ini diwujudkan hanya untuk penerima lelaki sahaja. Namun, pada tahun 1919, darjah ini mula dikurniakan kepada penerima wanita. Seramai 2 orang Raja Melayu pernah dikurniakan dengan Darjah Order of the Sacred Treasure 3rd Class dan seorang Permaisuri dikurniakan dengan Grand Cordon of the Order of the Sacred Treasure.

Image result for sultan badlishah
1. Duli Yang Maha Mulia Sultan Badlishah Ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah- Order of Sacred Treasure 3rd Class (30 September 1943).

Image result for sultan ali terengganu
2. Duli Yang Maha Mulia Sultan Ali Shah Ibni Almarhum Sultan Badrul Alam Shah- Order of Sacred Treasure 3rd Class (14 Oktober 1943).

Related image
3. Duli Yang Maha Mulia Sultan Musa Ghiatuddin Ibni Almarhum Sultan Ala'eddin Sulaiman Shah.

4. KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultanah Hajah Bahiyah Binti Almarhum Tuanku Abdul Rahman- Grand Cordon of the Order of the Sacred Treasure (19 Februari 1970).



GRAND CORDON OF THE ORDER OF PRECIOUS CROWN




Darjah Kebesaran ini merupakan darjah yang dikhaskan untuk penerima wanita sahaja. Dizahirkan pada 4 Januari 1888 oleh Maharaja Meiji. Darjah ini hanya dikurniakan kepada kerabat diraja wanita dan juga Permaisuri serta isteri pemimpin negara luar sahaja. Kebanyakan Permaisuri-Permaisuri di dunia dikurniakan dengan Darjah Kebesaran ini. Seramai 5 orang Raja Permaisuri Agong telah dikurniakan dengan darjah ini. 

1. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Ke- 3 Tuanku Tengku Budriah Binti Almarhum Tengku Ismail (15 Jun 1964).

Image result for tuanku intan zaharah
2. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Ke-4 Tuanku Intan Zaharah Binti Almarhum Tengku Omar Setia Raja (19 Februari 1970).

3. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Ke-9 Tuanku Bainun (30 September 1991).


4. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Ke-12 Tuanku Tengku Fauziah Binti Almarhum Tengku Abdul Rashid (7 Mac 2005).

5. KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Ke-14 Tuanku Hajah Haminah Hamidun (2 Oktober 2012).

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...