Anda Pengunjung Ke :

Saturday 3 August 2019

Majlis Santapan Diraja Sempena Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-16.

KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Bagi melengkapkan Istiadat Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong ke-16, Majlis Santapan Diraja telah diadakan di Dewan Persantapan, Istana Negara Kuala Lumpur pada 31 Julai 2019. Berangkat ke Majlis Santapan Diraja ini ialah KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Mustain Billah dan KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Binti Almarhum Al-Mutawakkil Alallahi Sultan Iskandar Al-Haj. Turut berangkat, KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah Ibni Almarhum Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien dan KDYMM Paduka Seri Baginda Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Saleha Binti Almarhum Pengiran Pemancha Pengiran Anak Haji Mohamed Alam. 


Sultan dan Sultanah Terengganu.

Sultan dan Tengku Permaisuri Selangor.

Yang Di-Pertuan besar dan Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan.

Berangkat sama, Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu dan Duli-Duli Yang Maha Mulia Permaisuri-Permaisuri yang terdiri daripada KDYMM Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin dan KDYMM Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah, DYMM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dan DYMM Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin, DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz dan DYMM Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani, DYMM Paduka Seri Sultan Perak Sultan Nazrin Shah dan DYMM Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara, dan juga KDYMM Sultan Kedah Al-Aminul Karim Sultan Salehuddin dan KDYMM Sultanah Kedah Sultanah Maliha. Negeri Perlis diwakili oleh DYMM Pemangku Raja Perlis Tuanku Syed Faizzudin dan DYTM Raja Puan Muda Perlis Tuanku Lailatul Shahreen, negeri Pahang diwakili oleh KDYMM Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota Hassanal Ibrahim Alam Shah manakala negeri Kelantan diwakili oleh YTM Tengku Mahkota Kelantan Tengku Muhammad Fa-iz Petra dan YBhg Cik Puan Sofie Louise Johansson dan negeri Johor diwakili oleh YAM Tunku Temenggong Johor Tunku Idris Iskandar. 



Sultan dan Raja Isteri Brunei.


Suasana di Bilik Seri Maharaja.

Turut hadir Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri- Yang Di-Pertua Negeri dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan- Toh Puan yang terdiri daripada TYT Yang Di-Pertua Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas dan YABhg Toh Puan Dato' Seri Utama Majimor, TYT Yang Di-Pertua Melaka Tun Khalil Yaakob, TYT Yang Di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin dan YABhg Toh Puan Datuk Seri Panglima Norlidah dan TYT Yang Di-Pertua Negeri Sarawak Tun Taib Mahmud dan YABhg Toh Puan Datuk Patinggi Ragad Kurdi. Hadir sama YAB Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad serta isteri YABhg Tun Dr Siti Hasmah, YAB Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan YB Dato' Seri Anwar Ibrahim, Menteri-Menteri Kabinet, pegawai tinggi kerajaan, duta-duta asing serta tetamu kehormat seramai lebih kurang 700 orang.

Al-Sultan Abdullah dan Tunku Azizah.

Raja Isteri Pengiran Anak Saleha dan Sultan Hasanal Bolkiah.

Tengku Fa-iz Petra dan Cik Puan Sofie.

Tuanku Zara dan Tengku Permaisuri Norashikin berbual sambil diperhati Sultan Nazrin.

Sultanah Maliha dan Tuanku Syed Faizuddin.

Antara perkara menarik mengenai Majlis Santapan Diraja kali ini adalah menu yang dihidangkan mendapat sentuhan peribadi Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong sendiri. Pilihan baginda sebagai pencuci mulut adalah Puding Diraja Pahang, Kacau Labu, Kacau Keledek, Wajik Kasirat, Wajik Ubi, Wajik Durian, Buah Tanjung, Taik Itik dan Kuih Tonjet. 

Sultan Nazrin dan Tengku Permaisuri Norashikin.

Tuanku Aishah Rohani, Sultan Sallehuddin dan Sultanah Maliha.


Tuanku Zara dan Sultan Nazrin.

Sejurus keberangkatan tiba Raja-Raja dan Permaisuri-Permaisuri di Istana Negara, baginda dibawa menuju ke Bilik Seri Maharaja. Selesai ketibaan semua Raja-Raja, sesi bergambar beramai-ramai telah diadakan. Selepas itu, kesemua tetamu diraja diiring ke Dewan Persantapan untuk Majlis Santapan Diraja. Majlis Santapan ini dimulakan dengan bacaan doa oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan Dato' Seri Dr Zulkifli Al-Bakri. 

Sultanah Maliha, Tuanku Syed Faizuddin, Tuanku Lailatul, Tun Khalil, Tun Taib dan Toh Puan Ragad.

Sultan Hassanal Bolkiah dan Raja Isteri Pengiran Anak Saleha.

Sultan Mizan dan Sultanah Nur Zahirah.

Persembahan sempena Majlis Santapan Diraja itu dimulakan dengan tarian Ayak-ayak oleh kumpulan Permata Seni Tari, diikuti persembahan khas video kapsul riwayat hidup Seri Paduka berdua dan Istiadat Pertabalan. Sambil menjamu selera, hadirin dihiburkan dengan muzik instrumental lagu-lagu Pahang antaranya Walinong Sari, Burung Kenek-kenek, Menghilir Sungai Pahang, Lemak Manis Tebang Tebu dan Kain Songket oleh Orkestra RTM. Tidak ketinggalan persembahan muzik instrumental lagu-lagu malar segar seperti Lately, Barefoot Girl, How Deep Is You Love dan Antara Anyer dan Jakarta, serta nyanyian oleh Dayang Nurfaizah.

Sultan Mizan, Sultan Nazrin, Sultanah Nur Zahirah, Sultan Sharafuddin dan Tuanku Muhriz.


Tunku Azizah berbual dengan Sultan Hssanal Bolkiah. Turut kelihatan Raja Isteri Pengiran Anak Saleha dan Raja-Raja Melayu.


Sultan Sallehuddin berbual dengan Sultan Mizan.

Dalam Majlis ini, Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong juga membuat kejutan untuk meraikan Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang ke-60 yang jatuh pada 30 Julai 2019. Raja Permaisuri Agong mempersembahkan kek berebentuk Singgahsana Istana Negara buat Yang Di-Pertuan Agong. Upacara memotong kek itu disaksikan oleh kesemua tetamu di dalam Dewan Persantapan. Tunku Azizah kemudiannya menyuapkan sepotong kek kepada Al-Sultan Abdullah lalu bersalaman dan berpelukan. Majlis Santapan Diraja menyaksikan Tarian Joget Pahang sebagai penutup persembahan. 



Saat romantis Seri Paduka berdua.

4 comments:

  1. http://chng.it/KmXzmzxQky

    Tandatangan Petisyen ini sebagai tanda sokongan dan ketaatan terhadap KDYMM SPB YDP Agong dan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu

    ReplyDelete
  2. Rombongan Sqnyapant

    ReplyDelete

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...