Anda Pengunjung Ke :

Tuesday 9 February 2016

YAM Tunku Dato Seri Adnan Tunku Besar Burhanuddin Mangkat.


Yang Amat Mulia Tunku Dato' Seri Adnan Ibni Almarhum Tunku Besar Burhanuddin,
D.K.Y.R., S.P.T.J., P.S.D., D.P.M.S., J.M.N., K.M.N., D.S.N. P.M.C., P.J.K., P.J.K.(Melaka).
11.Ogos.1927 - 8.Februari.2016.

Dukacita dimaklumkam bahawa Yang Amat Mulia Tunku Dato' Seri Adnan Ibni Almarhum Tunku Besar Burhanuddin telah mangkat awal pagi semalam. Berita kemangkatan beliau dikhabarkan oleh cucunda saudara beliau, YAM Tunku Zain Al Abidin. Beliau merupakan ayahanda saudara kepada DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Almarhum Tuanku Munawir. Tunku Adnan mangkat pada usia 89 tahun. Beliau merupakan anakanda ke 14 daripada 16 orang adik beradik. Antara kekanda baginda ialah Almarhum Tuanku Kurshiah yang merupakan Raja Permaisuri Agong Pertama, Almarhum Tuanku Ampuan Durah, dan YMM Tuanku Najihah. Ayahanda beliau ialah YAM Tunku Besar Seri Menanti Tunku Besar Burhanuddin Ibni Almarhum Tuanku Antah.

Tunku Adnan bersama adinda beliau Tunku Shahabuddin dan Tunku Daud. Turut kelihatan, anakanda saudara beliau Tunku Shahariah dan cucunda saudara Tunku Zain.
sumber : instagram Tunku Zain.

Tunku Adnan diputerakan pada 11 Ogos 1927 di Istana Baroh ,Sri Menanti, Negeri Sembilan. Beliau mendapat pendidikan di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Beliau menyertai Perkhdimatan Awam pada tahun 1949 ketika berusia 22 tahun. Jawatan terkahir beliau dalam kerajaan adalah sebagai Ketua Pengarah Kastam Bahagian Timur pada tahun 1982. Tunku Adnan merupakan seorang kerabat diraja yang aktif dalam bidang sukan Malaysia. Beliau mengetuai delegasi Malaysia dalam sukan Komanwel di Christchurch,New Zealand pada tahun 1972. Beliau bertindak sebagai Chief de Mission. Seterusnya pada tahun 1974, beliau sekali lagi menjadi Chief de Mission , kali ini untuk temasya sukan Asia di Tehran. Dan 10 tahun selepas itu, beliau menjadi Chief de Mission untuk sukan Olimpik ke 23 di Los Angeles pada tahun 1984. 




Tunku Adnan menjadi Timbalan Presiden Malay College Old Boys Association bermula tahun 1969 hingga 1995. Kemudiannya, beliau menjadi Presiden persatuan ini. Selain itu, beliau juga menjadi Presiden Royal Malaysia Vintage & Classic Car Club dan Malaysia & Singapore Vintage Car Register. Minat beliau amat mendalam dalam mengumpul kereta-kereta antik dan klasik. Tunku Adnan banyak memegang jawatan penting dalam persatuan sukan antaranya Persatuan Judo Malaysia, Persatuan Wrestling Malaysia, Veteran Hoki Malaysia, Sepak Takraw Kelantan, dan banyak lagi. Pada tahun 1982 hingga 1984, beliau beliau menjadi Presiden Persatuan Olimpik Malaysia. 




Tunku Adnan mendirikan rumah tangga dengan Yang Mulia Raja Datin Seri Nur Anuar Binti Raja Ahmad pada 24 April 1953. Pasangan ini dikurniakan 2 putera dan seorang puteri. Putera-putera beliau terdiri daripada YM Tunku A'amash dan YM Tunku Dato' Ahmad Burhanuddin. Puteri tunggal beliau pula ialah YM Tengku Puan Panglima Besar Selangor Tunku Anita Abdiyyah. Tunku Anita berkahwin dengan putera Sultan Selangor, Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah iaitu YAM Tengku Palnglima Besar Selangor Tengku Abdul Samad. Tunku Anita mangkat pada tahun 2012.

AL FATIHAH buat Almarhum Tunku Dato' Seri Adnan Tunku Besar Burhanuddin.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...