Anda Pengunjung Ke :

Sunday 25 January 2015

Pemakaman Almarhum Tengku Ampuan Tua Tuanku Intan Zaharah..

Ahad, 25 Januari 2015. Jenazah bekas Raja Permaisuri Agong Ke-4, Tengku Ampuan Tua Tuanku Intan Zaharah Tengku Setia Raja selamat dimakamkan di Makam Diraja Masjid Abidin di sini, kira-kira pukul 4 petang ini. Suasana sayu menyelubungi pekarangan makam yang terletak bersebelahan Masjid Abidin itu dan sejurus majlis selesai setelah bacaan talkin dan doa disempurnakan oleh Mufti Negeri, Dr. Zulkifli Muda, beberapa das tembakan meriam dilepaskan.

Sebelum itu, jenazah Almarhum disemayamkan di atas Perbalaian Tiga Tingkat, Istana Maziah dari pukul 11 pagi hingga 1 petang untuk memberi kesempatan kepada pemimpin dan beribu rakyat menziarah dan memberikan penghormatan terakhir.
Almarhum yang mangkat pada usia 87 tahun di sebuah hospital pakar di Kuala Lumpur kira-kira pukul 3.26 petang semalam disembahyangkan di Istana Maziah selepas solat zuhur. Jenazah Almarhum yang diterbangkan dari Pangkalan Udara Tentera Diraja Malaysia (TUDM) Subang tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, di sini pada pukul 10.15 pagi ini.

Antara kenamaan yang hadir memberikan penghormatan ialah YTM Tengku Besar Terengganu, Sharifah Nong Alsagoff; DYMM Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud, YAM Tengku Sri Temenggung Raja, Tengku Baharuddin Sultan Mahmud dan anakanda Sultan Terengganu,
Tengku Nadhirah Zahrah dan Tengku Fatimatuz Zahra'. Turut berangkat, putera dan puteri Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin. Hadir sama, Menteri Besar, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman dan isteri, Toh Puan Halina Zakaria; Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh serta anggota Exco kerajaan negeri.


Jenazah Almarhum tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, pada pukul 10.15 pagi.

Kaum kerabat DiRaja Terengganu termasuk anakanda-anakanda Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin menunggu ketibaan jenazah Almarhum.

Cicit Almarhum yang merupakan puteri Sultan Terengganu turut memberi penghormatan terakhir.

Solat jenazah yang diimamkan Mufti Negeri Terengganu.


Jenazah Almarhum diusung dari Istana Maziah menggunakan pedati diraja menuju ke Makam DiRaja Masjid Abidin.


Talkin dan doa dibacakan dan diaminkan oleh kerabat diraja dan tetamu yang hadir.

Tuanku Aishah Rohani yang merupakan anakanda saudara Almarhum berkenan menyiram air mawar di makam Almarhum.

Anakanda tiri Almarhum, Tengku Sulaiman Shah Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin menyiram air mawar di makam Almarhum.

Nota kaki : Jangan lupa untuk "LIKE" laman Facebook WARISAN PERMAISURI MELAYU


No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...