Anda Pengunjung Ke :

Wednesday 1 January 2014

Lawatan Raja-Raja Melayu ke Brunei Darussalam (Tahun 1958).

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum WBT. Selamat menempuh tahun baru 2014. Semoga kita mendapat rahmat dan hidayah daripada Nya sepanjang tahun 2014 ini. Post pertama pada tahun baru ini merupakan post yang agak istimewa. Mengimbau kembali kenangan Raja-Raja Melayu pada awal kemerdekaan negara.

Pada tahun 1958, Raja-Raja Melayu telah berangkat ke Negara Brunei Darussalam untuk meraikan Hari Keputeraan Sultan Brunei yang ke 42. Raja-Raja Melayu telah diundang oleh Sultan Brunei ketika itu, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Maulana Paduka Seri Begawan Sultan Sir Omar Ali Saiffuddien Sa'adul Khairi Waddien. Antara Raja Melayu yang berangkat ke Brunei ialah DYMM Sultan Selangor, KDYMM Sultan Pahang, DYMM Raja Perlis, DYAM Tengku Mahkota Johor dan YAM Tunku Laksamana Negeri Sembilan. Turut berangkat ialah Perdana Menteri YTM Tunku Abdul Rahman Putra AlHaj dan Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak Hussien.

ISTIADAT MEMERIKSA BARISAN KEHORMAT .

Sempena Hari Keputeraan ke 42, Sultan Brunei berkenan untuk memeriksa barisan kehormat daripada Askar Melayu Diraja Brunei dan lain-lain anggota beruniform di negara itu. Dalam istiadat itu, turut berangkat ialah DYMM Sultan Selangor Sultan Hisamuddin Alam Shah Alhaj, KDYMM Sultan Pahang Sultan Abu Bakar, DYAM Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail, Timbalan Ketua Menteri Singapura Dato' Abdul Hamid Jumaat dan Gabenor Negeri Sarawak.

Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Omar Ali Saifuddien menerima tabik hormat.

Duli Yang Maha Mulia Sultan Hisamuddin Alam Shah menyaksikan perbarisan kehormat.

Turut berangkat Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Abu Bakar Riayatuddin Al Muadzam Shah.

ISTIADAT PENGURNIAAN DARJAH KEBESARAN BRUNEI.

Setelah selesai Istiadat Perbarisan Kehormat, Sultan Brunei berkenan menganugerahkan Darjah Kebesaran negara Brunei kepada penerima-penerima terpilih di Istana Darul Hana. Baginda berkenan mengurniakan Darjah Kerabat Brunei kepada Sultan Selangor, Sultan Pahang dan Tunku Mahkota Johor.

KDYMM Sultan Omar Ali Saifuddien memberi ucapan di atas singgahsana Istana Darul Hana.

KDYMM Sultan Pahang dan Gabenor Sarawak.

DYAM Tunku Mahkota Ismail dan DYMM Sultan Hisamuddin Alam Shah.

Permaisuri negara Brunei,Paduka Seri Suri Begawan Raja Isteri Pengiran Anak Damit Binti Pengiran Bendahara Seri Maharaja Permaisuara Pengiran Anak Abdul Rahman, DYMM Tengku Ampuan Selangor Tengku Ampuan Jemaah dan YAM Tengku Azam, isteri Sultan Pahang.

KDYMM Sultan Pahang dikurniakan Darjah Kerabat Brunei.

DYMM Sultan Selangor dikurniakan Darjah Kerabat Brunei.

DYAM Tunku Mahkota Johor dikurniakan Darjah Kerabat Brunei.




No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...