Anda Pengunjung Ke :

Thursday 16 January 2014

WAJAH-WAJAH : Tuanku Yahya Petra dan Tengku Zainab.


Assalamualaikum. WAJAH-WAJAH diteruskan dengan pasangan DiRaja yang berasal dari negeri Kelantan ini. Baginda berdua merupakan Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong ke 6 negara kita. Baginda berdua ialah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Almarhum Tuanku Yahya Petra Ibni Almarhum Sultan Ibrahim dan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Almarhum Tengku Zainab Binti Almarhum Tengku Muhammad Petra. Menaiki takhta persekutuan bermula tahun 1975 sehingga kemangkatan Tuanku Yahya pada tahun 1979. Baginda berdua mendirikan rumah tangga pada 4 Jun 1939. Baginda berdua menaiki takhta negeri Kelantan pada tahun 1960. Tuanku berdua dikurniakan seorang putera dan 6 puteri. Tuanku Yahya Petra mangkat akibat serangan jantung semasa baginda tidur di Istana Negara pada 29 Mac 1979 ketika berusia 62 tahun. Isteri baginda Tengku Zainab meneruskan kehidupan dan membimbing satu-satunya putera baginda yang mewarisi takhta negeri Kelantan untuk mentadbir negeri. Tengku Zainab mangkat pada 10 Januari 1993 di Istana Negeri di usia 75 tahun.

Potret rasmi sebagai Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong ke 6.


Tuanku berdua berangkat ke Istiadat Perkahwinan puteri sulung kepada Yang Di Pertuan Agong ke 3 Tuanku Syed Putra iaitu Sharifah Salwa pada tahun 1965.

Baginda berdua ketika zaman muda.

Baginda berdua berada di atas singgahsana Persekutuan sempena Pertabalan baginda berdua sebagai Yang Di Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong di Dewan Tunku Abdul Rahman.

\
Baginda berdua tiba di Lapangan Terbang Alor Star untuk lawatan rasmi ke Negeri Kedah.


Baginda berdua mengunjungi Sultan Selangor Sultan Salahuddin dan Tengku Ampuan Selangor Tengku Ampuan Rahimah sempena Jamuan Hari Raya Aidilfitri di Istana Alam Shah.


Baginda berdua menerima tabik hormat sempena lawatan rasmi ke negeri Pulau Pinang. Baginda berdua disambut oleh Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang Tun Sardon Jubir dan Toh Puan Saadiah.

Keluarga DiRaja Kelantan. Tuanku berdua bergambar bersama anakanda dan cucunda baginda berdua termasuklah KDYMM Sultan Muhammad IV(duduk 2 dari kiri). Gambar ini diambil di Istana Negara semasa Tuanku berdua menduduki takhta kerajaan persekutuan.

Baginda berdua melawat Hospital Besar Kuala Lumpur dan memberikan sedikit cenderahati kepada para pesakit yang berada di wad.

Tuanku Yahya dan Tengku Zainab bersama putera dan puteri-puteri baginda.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...