Anda Pengunjung Ke :

Wednesday 11 February 2015

Cinta Antara Dua Darjat..

Kali ini WARISAN PERMAISURI akan membuka cerita tentang salah seorang monarki terhebat di Eropah. Baginda merupakan Ratu England selama lebih kurang 63 tahun dan merupakan moyang kepada Ratu England sekarang Queen Elizabeth II. Baginda yang dimaksudkan ialah Her Majesty Queen Victoria of the United Kingdom. Baginda dikenali sebagai " the Grandmother of Europe". Queen Victoria merupakan seorang pemerintah yang hebat. Selama lebih enam dekad memerintah United Kingdom dan Ireland, baginda banyak membawa kejayaan kepada negaranya. Tetapi kali ini  WARISAN PERMAISURI tidak mahu bercerita tentang kehebatan baginda, tetapi tentang kisah cinta baginda bersama seorang pelayan istana yang beragama Islam. Kisah cinta yang mendapat tentangan hebat keseluruhan kerabat Diraja Britain.

Queen Victoria ketika zaman mudanya.
Queen Victoria telah mendirikan rumah tangga bersama Prince Albert, Prince of Consort pada tahun 1840 semasa baginda berusia 21 tahun. Ketika itu baginda sudah pun menaiki takhta Britain semenjak tahun 1837. Perkahwinan ini dikurniakan 4 putera dan 5 puteri. Pewaris takhta baginda ialah putera sulung baginda Albert Edward, Prince of Wales yang kemudiannya bergelar King Edward VII. 

Perkahwinan baginda berdua memberi kebahagiaan kepada Queen Victoria. Malangnya, Prince Albert meninggal dunia di usia 42 tahun pada 12 Disember 1861 meninggalkan Queen Victoria dan 9 anaknya. 


Potret keluarga diraja Britain 1846.
Queen Victoria yang berusia 42 tahun meneruskan kehidupan dalam kesunyian. Prince Albert merupakan cinta sejati baginda dan kisah cinta mereka berdua merupakan salah satu kisah cinta agung di Britain. Baginda memerlukan belaian seorang lelaki. Selepas kemangkatan suaminya, Queen Victoria bertemankan seorang pekerja istana bernama John Brown. Queen Victoria memberi pelbagai hadiah dan pemberian kepada John dan mencipta dua pingat kebesaran untuk dikurniakan kepada John. Namun, John Brown meninggal dunia pada tahun 1883, meninggalkan Queen Victoria kesunyian sekali lagi. 



4 tahun selepas itu, pada Jun 1887, dua orang pelayan dari negara India dibawa masuk ke dalam istana untuk dijadikan pelayan di meja makan Queen Victoria. Salah seorang daripadanya bernama Abdul Karim, berusia 24 tahun. Queen Victoria yang ketika itu berusia 68 tahun masih mencari peneman setelah kematian suaminya dan juga kekasihnya. Kali pertama terpandang Abdul Karim, baginda sudah jatuh cinta dengan kekacakan Abdul Karim yang memakai turban itu. Queen Victoria sudah menaruh perasaan cinta kepada pelayan yang beragama Islam itu. Dalam masa seminggu sahaja Queen Victoria sudah rapat dengan Abdul Karim. Diceritakan bahawa, kari merupakan salah satu menu untuk hidangan tengah hari baginda. Queen Victoria amat menyukai kari yang disediakan oleh Abdul Karim. 



Abdul Karim banyak bercerita kepada baginda mengenai India dan budayanya sehinggakan Queen Victoria amat berminat mengenainya. Abdul Karim mengajar baginda mempelajari bahasa Hindustan. Dalam diarinya, Queen Victoria menulis, "Beliau seorang guru yang tegas dan seorang lelaki yang budiman". Abdul Karim digelar "Munshi" yang bermaksud guru dalam bahasa Hindi.



Dalam sesi pembelajarannya, Queen Victoria disuruh oleh Abdul Karim untuk menterjemahkan ayat-ayat seperti ' Ratu akan merindui Munshi '. Hal ini menampakkan keintiman mereka berdua. Queen Victoria menganggap Abdul Karim sebagai seorang anak, kerana baginda selalu menggunakan kata ganti diri sebagai  'Bondamu yang penyayang' didalam surat-suratnya kepada Abdul Karim. Hal ini menimbulkan rasa tidak puas hati ahli kerabat DiRaja Britain. Mereka menganggap Abdul Karim sebagai 'pemuda India yang bercita-cita tinggi yang sudah mula melanggar semua protokol'. Hal ini adalah kerana Queen Victoria memberi layanan yang istimewa kepada pelayan-pelayan dari India. Kerabat DiRaja Britain memang tidak gemar kepada pelayan berbangsa India. 



Hubungan antara Queen Victoria dan Abdul Karim semakin rapat. Queen Victoria memberi Abdul Karim rumah,hadiah-hadiah mahal, menganugerahi pingat kebesaran dan memberi kebenaran kepada Abdul Karim untuk membawa isteri dan ibu mertuanya ke England. Abdul Karim sudah mempunyai hambanya sendiri di dalam istana. Seterusnya Abdul Karim dinaikkan pangkat menjadi Setiausaha India kepada baginda. Queen Victoria membawa Abdul Karim dalam lawatan diraja baginda dan juga semasa bercuti. Keintiman Queen Victoria dan Abdul Karim membuahkan rasa cemburu banyak pihak. Anak-anak Queen Victoria juga tidak berpuas hati dengan bonda mereka itu. 

Abdul Karim telah dianugerahi dengan anugerah Commander of the Order of Royal Victorian Order (CVO) sempena ulangtahun keputeraan Queen Victoria ke 80 pada tahun 1899. Beliau juga turut dianugerahi dengan Knight Commander of the Order of Indian Empire (KCIE).



Queen Victoria mangkat pada 22 Januari 1901. Abdul Karim dihantar balik ke India oleh anakanda Queen Victoria, King Edward VII . Abdul Karim tinggal di Karim Lodge yang dibinanya di atas tanah 300 ekar hadiah pemberian daripada Queen Victoria. Abdul Karim meninggal dunia pada tahun 1909 di Agra pada usia 46 tahun.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...